>> meer afbeelding

Dieseltreinstel NS 27 is één van de eerste dieseltreinen die in ons land voor een ware revolutie op het gebied van vormgeving en de bouwwijze van treinen zorgde. De trein werd gebouwd in 1934, in een tijd dat de rol van de stoomtrein meer en meer naar de achtergrond werd verdrongen.

Huidige eigendom: Het Spoorwegmuseum.


Object

Dieselstel 27

Gebruiker

Nederlandsche Spoorwegen (NS)

In bedrijf

1934-1964

Railcategorie

Hoofdspoor

Type / serie

Diesel-drie - serie 11 - 50

Hoe betrouwbaar de stoomlocomotief ook was, ze verbruikte bijzonder veel brandstof en vroeg een grote inspanning van de machinist en stoker; alles behalve ideaal dus. Nieuwe technieken werd in ook in Nederland al snel verwelkomd: in de jaren 1920 was de elektrische trein in ons land al aan zijn opmars begonnen en daar waar bovenleiding niet rendeerde, verscheen niet lang daarna de dieseltrein op het spoor.

De komst van de eerste dieseltrein in Nederland in april 1934 zorgde voor een ware revolutie in de vormgeving en bouwwijze van treinen. De nieuwe zilvergrijze, gladde en gestroomlijnde dieseltrein met een druppelvormige neus maakte diepe indruk op de reizigers. Diesel werd zelfs een mode term voor alles wat modern was. Zo kwam er bijvoorbeeld een wasmiddel op de markt met deze naam, "Diesel, zelfwerkend wasmiddel met wetenschappelijk wonderwit".

De Nederlandse Spoorwegen konden dat beeld wel gebruiken. Tijdens de crisis van de jaren 1930 moest NS opboksen tegen hoge kosten, opkomende concurrentie van het wegverkeer en een ouderwets inago. De nieuwe dieseltrein werd het symbool van de modernisering van de spoorwegen in moeilijke tijden.

Van dit type werden veertig treinstellen gebouwd die de snelle diensten gingen verzorgen tussen diverse grotere plaatsen in het land. De trein haalde een maximumsnelheid van 125 kilometer per uur, wat voor die tijd ongekend was. Al moest er zo nu en dan nog wel eens een stoomlocomotief in vallen als de moderne techniek van de dieseltrein het liet af weten. Helaas raakte veel treinen uit deze serie tijdens de oorlog beschadigd. In 1964 ging het laatste exemplaar buiten dienst.

Dieselstel NS 27 als Railmonument

Het dieseltreinstel NS 27 representeert een buitengewoon belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, namelijk de revolutie in techniek, bouwwijze en vormgeving van treinen in de jaren 1930. De trein werd het symbool van de modernisering van de spoorwegen in de moeilijke tijden. Vandaar dat een exemplaar een plaats verwierf in het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht.