Dieseltreinstel NS 27 is één
van de eerste dieseltreinen die in ons land voor een ware revolutie
op het gebied van vormgeving en de bouwwijze van treinen zorgde.
De trein werd gebouwd in 1934, in een tijd dat de rol van de stoomtrein
meer en meer naar de achtergrond werd verdrongen.
Hoe betrouwbaar de stoomlocomotief ook was, ze verbruikte bijzonder
veel brandstof en vroeg een grote inspanning van de machinist en
stoker; alles behalve ideaal dus. Nieuwe technieken werd in ook
in Nederland al snel verwelkomd: in de jaren 1920 was de elektrische
trein in ons land al aan zijn opmars begonnen en daar waar bovenleiding
niet rendeerde, verscheen niet lang daarna de dieseltrein
op het spoor.
De komst van de eerste dieseltrein in Nederland in april 1934 zorgde
voor een ware revolutie in de vormgeving
en bouwwijze van treinen. De
nieuwe zilvergrijze, gladde en gestroomlijnde dieseltrein met een
druppelvormige neus maakte diepe indruk op de reizigers. Diesel
werd zelfs een mode term voor alles wat modern was. Zo kwam er bijvoorbeeld
een wasmiddel op de markt met deze naam, "Diesel, zelfwerkend
wasmiddel met wetenschappelijk wonderwit".
De Nederlandse Spoorwegen konden dat beeld wel gebruiken. Tijdens
de crisis van de jaren 1930 moest NS opboksen tegen hoge kosten,
opkomende concurrentie van het wegverkeer en een ouderwets inago.
De nieuwe dieseltrein werd het symbool van de modernisering van
de spoorwegen in moeilijke tijden.
Van dit type werden veertig treinstellen
gebouwd die de snelle diensten gingen verzorgen tussen diverse grotere
plaatsen in het land. De trein haalde een maximumsnelheid van 125
kilometer per uur, wat voor die tijd ongekend was. Al moest er zo
nu en dan nog wel eens een stoomlocomotief in vallen als de moderne
techniek van de dieseltrein het liet af weten. Helaas raakte veel
treinen uit deze serie tijdens de oorlog beschadigd. In 1964 ging
het laatste exemplaar buiten dienst.
Dieselstel NS 27 als Railmonument
Het dieseltreinstel NS 27 representeert een buitengewoon belangrijke
ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer,
namelijk de revolutie in techniek,
bouwwijze en vormgeving
van treinen in de jaren 1930. De trein werd het symbool van de modernisering
van de spoorwegen in de moeilijke tijden. Vandaar dat een exemplaar
een plaats verwierf in het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht.