>> Meer afbeelding

In de eerste helft van de 20e eeuw reden er ook trams in de kleinere steden van Nederland. Zo ook in Leiden en Haarlem, waar-voor in de jaren 1910 een speciale serie trams werd aangeschaft. De NZH A327 is de unieke representant van de trams die voor de kleinere steden gebouwd werden.

Huidige eigendom:
Tramweg-Stichting


Object

Elektrisch motorrijtuig A327

Gebruiker

Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Mij

In bedrijf

1911-1960

Railcategorie

Lokale tram

Type / serie

Stadstram

Vandaag de dag rijden er alleen nog elektrische stadstrams in de drie grote steden van ons land. In de eerste helft van de twintigste eeuw reden echter ook trams in veel andere steden in Nederland, zoals Utrecht, Groningen, Arnhem, Nijmegen, Leiden en Haarlem.

In 1909 werd de paardentram in Leiden overgenomen door de Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (NZH). Er werd al snel elektrische bovenleiding aanbracht. In 1913 werd ook de paardentram van Haarlem door de NHZ gekocht en gemoderniseerd.

Net als in de grote steden, werden ook voor de tramlijnen in Haarlem en Leiden in de jaren 1910 nieuwe twee-assige motorrijtuigen gekocht. Tussen 1911 en 1919 werden dertig trams aangeschaft, die hun tijd qua vorm, ruimte en inrichting ver vooruit waren. Vanaf 1924 maakte de oorspronkelijke crème kleur op de rijtuigen plaats voor blauw met lichtgrijs. Met dit uiterlijk werden de trams van de NZH in Noord- en Zuid-Holland bekend.

Het tramnet in Haarlem werd in 1948 vervangen door bussen. De overgebleven trams gingen naar Leiden. Daar verdwenen de trams pas in 1960.

De NZH A327 als Railmonument

Na de opheffing van de stadsdienst van de NZH gingen de trams naar de sloper, behalve de A327. Deze werd geschonken aan de voorlopers van de Tramweg-Stichting en in de jaren erna weer geheel werd gerestaureerd. Deze tram is de unieke representant van een belangrijke ontwikkeling in het Nederlandse railvervoer; het motorrijtuig representeert de elektrische stadstrams die werden aangeschaft voor kleinere steden.