>> meer afbeelding

De naam 'Hondekop' heeft dit elektrisch treinstel, NS 766, te danken aan de opvallende neus van de trein die aan de trouwe viervoeter doet denken. Van dit type werden ruim 90 treinstellen gebouwd. Ze hebben een belangrijke rol gespeeld in het zogenaamde Intercity-net.

Huidige eigendom:
Stichting Hondekop


Object

Elektrisch treinstel 766

Gebruiker

Nederlandse Spoorwegen (NS)

In bedrijf

1960 - jaren 1996

Railcategorie

Hoofdspoor

Type / serie

Hondekop

De dieseltreinstellen uit de jaren 1930 zouden met hun gestroomlijnde vormgeving de trend blijven bepalen voor alle diesel- en elektrische treinstellen die tot in de jaren 1950 gebouwd zouden worden. In 1954 maakten de spoorwegen een nieuw ontwerp voor een trein met nieuwe vormgeving. Dit ontwerp bood door de bolle neus bij aanrijdingen meer bescherming aan de machinist dan de druppelvorm van het oudere stroomlijnmaterieel. De robuuste snuit van dit nieuwe materieel deed aan een hond denken; vandaar de bijnaam 'Hondekop'.

In 1956 verscheen de eerste'Hondekop op het spoor in Nederland; in totaal werden er 47 vierwagen- en 45 tweewagenstellen gebouwd. Treinstel 766 werd in 1960 afgeleverd.
De hondekop-stellen werden vaak ingezet als sneltreinen. Toen in de jaren 1970 in het kader van het NS-plan "Spoorslag '70" tussen de grotere plaatsen zogenaamde Intercitydiensten in het leven werden geroepen, werd een groot aantal hondekoppen voor deze dienst geschikt gemaakt. Daarbij kregen ze een nieuw interieur in zogenaamde coach-opstelling en nieuwe kleuren: NS-geel met een donkerblauwe band tussen de ramen.

Gele hondekopstellen van de Intercity naar Groningen hadden in 1975 en 1977 de twijfelachtige eer om wekenlang in alle televisiejournaals te zien toen ze betrokken raakten bij de Molukse treinkapingen in Drenthe.

In de jaren 1990 werden de hondekoppen langzaam-aan afgevoerd. Treinstel 766 ging in 1996 buiten dienst.

Elektrisch treinstel NS 766 als Railmonument

Elektrisch treinstel NS 766 werd van de sloop gered door de Stichting Hondekop. Bij de restauratue kreeg het reinstel weer de groene kleur met de gele snor uit 1960 terug.

Het treinstel is met een A-status ingeschreven in het Nationaal Register Railmonumenten.
Het object vertegenwoordigt een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, waarbij nieuwe technieken en vormgeving (met name de kenmerkende Hondenkop-vorm in de neus) werden toegepast.
Elektrisch treinstel NS 766 is bovendien de zeldzame representant van een beeldbepalend type, waarvan meer dan 90 exemplaren gedurende veertig jaar dienst deden in grote delen van Nederland. Hondekoppen speelden tenslotte een belangrijke rol in de eerste periode van het Intercity-net.