De naam 'Hondekop' heeft dit elektrisch
treinstel, NS 766, te danken aan de opvallende neus van de trein
die aan de trouwe viervoeter doet denken. Van dit type werden ruim
90 treinstellen gebouwd. Ze hebben een belangrijke rol gespeeld
in het zogenaamde Intercity-net.
De dieseltreinstellen uit de jaren 1930 zouden met hun gestroomlijnde
vormgeving de trend blijven bepalen voor alle diesel- en elektrische
treinstellen die tot in de jaren
1950 gebouwd zouden worden. In 1954 maakten de spoorwegen een nieuw
ontwerp voor een trein met nieuwe vormgeving. Dit ontwerp bood door
de bolle neus bij aanrijdingen meer bescherming aan de machinist
dan de druppelvorm van het oudere stroomlijnmaterieel. De robuuste
snuit van dit nieuwe materieel deed aan een hond denken; vandaar
de bijnaam 'Hondekop'.
In 1956 verscheen de eerste'Hondekop op het spoor in Nederland;
in totaal werden er 47 vierwagen- en 45 tweewagenstellen gebouwd.
Treinstel 766 werd in 1960 afgeleverd.
De hondekop-stellen werden vaak ingezet als sneltreinen. Toen in
de jaren 1970 in het kader van het NS-plan "Spoorslag
'70" tussen de grotere plaatsen zogenaamde Intercitydiensten
in het leven werden geroepen, werd een groot aantal hondekoppen
voor deze dienst geschikt gemaakt. Daarbij kregen ze een nieuw interieur
in zogenaamde coach-opstelling en nieuwe kleuren: NS-geel met een
donkerblauwe band tussen de ramen.
Gele hondekopstellen van de Intercity naar Groningen hadden in
1975 en 1977 de twijfelachtige eer om wekenlang in alle televisiejournaals
te zien toen ze betrokken raakten bij de Molukse treinkapingen in
Drenthe.
In de jaren 1990 werden de hondekoppen langzaam-aan afgevoerd.
Treinstel 766 ging in 1996 buiten dienst.
Elektrisch treinstel NS 766 als Railmonument
Elektrisch treinstel NS 766 werd van de sloop gered door de Stichting
Hondekop.
Bij de restauratue kreeg het reinstel weer de groene kleur met de
gele snor uit 1960 terug.
Het treinstel is met een A-status ingeschreven in het Nationaal
Register Railmonumenten.
Het object vertegenwoordigt een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis
van het Nederlandse railvervoer, waarbij nieuwe technieken en vormgeving
(met name de kenmerkende Hondenkop-vorm in de neus) werden toegepast.
Elektrisch treinstel NS 766 is bovendien de zeldzame representant
van een beeldbepalend type, waarvan meer dan 90 exemplaren gedurende
veertig jaar dienst deden in grote delen van Nederland. Hondekoppen
speelden tenslotte een belangrijke rol in de eerste periode van
het Intercity-net.