Tussen 1901 en 1906 schafte de Rotterdamsche
Tramweg-Maatschappij (RTM) een serie van 34 gesloten goederenwagens
aan voor haar smalspoornet tussen de havenstad Rotterdam en de Zuid-Hollandse
en Zeeuwse eilanden. Daaronder deze gesloten goederenwagen, die
het nummer 635 kreeg. Deze wagen representeert het vervoer van stuk-
en bestelgoederen over niet al te lange afstanden.
Tussen 1901 en 1906 schafte de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij
(RTM) een serie van 34 gesloten goederenwagens aan voor haar smalspoornet
tussen de havenstad Rotterdam en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden.
Daaronder deze gesloten goederenwagen, die het nummer 635 kreeg.
Deze wagen representeert het vervoer van stuk- en bestelgoederen
over niet al te lange afstanden.
Tussen 1901 en 1906 schafte de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij
(de RTM) een serie van 34 gesloten goederenwagens aan voor haar
smalspoornet tussen de havenstad Rotterdam en de Zuid-Hollandse
en Zeeuwse eilanden. Daaronder deze gesloten goederenwagen, die
het nummer 635 kreeg. Omstreeks dezelfde periode stelde de RTM nog
vele tientallen goederenwagens van dit type in dienst, die iets
groter waren dan de eerste serie. [hrt]
Het goederenvervoer per smalspoortram heeft het in dit deel van
Nederland relatief lang uitgehouden, maar in 1963 reed ook bij de
RTM de laatste goederentram. Goederenwagen 635 werd toen afgevoerd.
Goederenwagen RTM 635 representeert een belangrijke ontwikkeling
in het interlokale tramverkeer: het vervoer van stuk- en bestelgoederen
over niet al te lange afstanden.
Met deze wagens werden vooral zaken vervoerd waarvoor tijdens het
transport een 'dak boven het hoofd’ wenselijk was. Dit waren
bijvoorbeeld stukgoederen die vanuit de stad naar het platteland
gebracht werden en landbouwproducten, die over het algemeen in omgekeerde
richting werden vervoerd.
Vele honderden van deze, vrijwel identieke, gesloten tramgoederenwagens
werden eind 19e, begin 20e eeuw bij de diverse trambedrijven in
Nederland in dienst gesteld. De RTM 635 is daarvan een goed herkenbare
en authentieke representant.
Na de opheffing van het goederenvervoer bij de RTM in 1963 werd
goederenwagen 635 overgedragen aan het Nederlands Spoorwegmuseum
in Utrecht. Daar vormde hij jarenlang met een stoomlocomotief, twee
rijtuigen en een gesloten goederenwagen een complete RTM-tram en
hield zo de herinnering aan het befaamde tramnet op de Zuid-Hollandse
en Zeeuwse eilanden levend.
In 1994 werd de wagen in bruikleen overgedragen aan het Museum v/h
de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij in Ouddorp. Inmiddels is de
wagen geheel gerestaureerd en rijvaardig gemaakt. De RTM 635 is
regelmatig aan te treffen in de museum-goederentrams die hier op
gezette tijden rijden.