>> meer afbeelding

Na de Eerste Wereldoorlog werden de stoomtrams steeds duurder in het gebruik. De verbrandingsmotor bracht uitkomst en vooral in de jaren ’30 werden veel overgebleven stoomtrams in Nederland vervangen door dieseltrams. Dieseltrams waren er in allerlei soorten. Het succes hing vaak af van het vernuft van plaatselijke technici.

Hudige eigendom: Stichting RTM Ouddorp


Object

Dieselmotorrijtuig M67

Gebruiker

Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)

In bedrijf

1937-1966

Railcategorie

Interlokale tram

Type / serie

Dieselmotorrijtuig

Bij de Maas-Buurtspoorweg (MBS) in Noord-Limburg verbouwde in de jaren 1930 werkplaatschef "meester Heijs" vijf bestaande postbagagewagens tot dieselelektrische motorrijtuigen. Dit leidde tot een enorme besparing op de exploitatiekosten en de stoomlocomotieven bij de MBS moesten plaats maken voor motortrams. Toen in de Tweede Wereldoorlog de gevechten in Noord-Limburg letterlijk een einde maakten aan het trambedrijf gingen de relatief "jonge" motorrijtuigen naar de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Motorrijtuig M67 werd door de RTM zelf na een brand weer opgebouwd naar het voorbeeld van de Maas-Buurtspoorweg. De M67 deed dienst tot de opheffing van het trambedrijf van de RTM in 1966.

Toen na de Eerste Wereldoorlog de stoomtrams steeds duurder in het gebruik werden, zochten de Nederlandse trambedrijven naar goedkope trekkrachten voor hun trams. De verbrandingsmotor bracht uitkomst. Nadat de eerste experimenten met benzinemotoren nog weinig succesvol waren, leverde de dieselmotor in de jaren 1930 wel resultaat op. Veel overgebleven stoomtrams werden vervangen door dieseltrams. Dieseltrams waren er in allerlei gedaanten. Het succes ervan hing vaak af van het vernuft van plaatselijke technici als meester Heijs, die veel wisten te bereiken met weinig middelen. Het was crisis immers!
De vervaardiging van een aantal sterke en snelle dieselelektrische motorrijtuigen uit bestaande wagens is daar een goed voorbeeld van.

Dieselmotorwagen M67 als Railmonument

Nadat de laatste RTM-tramlijn in 1966 werd opgeheven, keerde het motorrijtuig M67 terug naar Noord-Limburg. Niet meer naar de Maas-Buurtspoorweg, maar naar de papierfabriek in Gennep, die het rijtuig had verworven om het vervolgens aan het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht te schenken. In 1991 kreeg het Museum v/h de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij in Ouddorp de tram in langdurige bruikleen van het Spoorwegmuseum. In 1998 startte een uitgebreide restauratie waarbij bijna al het houtwerk wordt vervangen en de motor wordt gereviseerd. Binnen afzienbare tijd zal het voormalige MBS-motorrijtuig weer geheel in rijvaardige staat als RTM M67 op de baan verschijnen.