Stoomlocomotief 89 behoorde tot
een locomotieftype dat gebouwd werd voor de Hollandsche IJzeren
Spoorweg-Maatschappij. De locomotief werd in 1880 onder de naam
'Nestor' in dienst gesteld ten tijde van de modernisering en uitbreiding
van het spoorwegnet. De 29 locomotieven van dit type bleven in gebruik
tot rond 1930.
De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij stond aan de basis
van het ontstaan van de spoorwegen
in Nederland. Nadat in 1839 de eerste treinen van dit bedrijf
reden tussen Amsterdam en Haarlem, groeide het net van deze eerste
spoorwegmaatschappij in de jaren erna gestaag, zij het in laag tempo, verder. Nadat de verbinding
tussen Amsterdam en Rotterdam en enige verbindingen in Noord-Holland
waren voltooid, volgde vanaf 1874 de Oosterspoorweg van de hoofdstad
naar Utrecht en Amersfoort, waar vandaan in de jaren daarna verder
naar het oosten gereisd kon worden.
Voor de uitbreidingen naar het oosten van het land waren nieuwe
locomotieven nodig. In dezelfde periode werd het brede spoor waarmee
de spoorlijn naar Rotterdam oorspronkelijk was aangelegd, tot de
inmiddels standaard toegepaste spoorwijdte versmald. Een nieuwe
generatie locomotieven verscheen, die bovendien niet langer in Engeland,
maar volgens een heel ander ontwerp van de Duitse
fabrikant Borsig werden gebouwd. Na de bouw van een eerste
serie, volgden 29 zwaardere locomotieven. Loc HSM 89 was er daar
een van en verscheen in 1880 op het spoor. Geheel in de traditie
van dit spoorwegbedrijf had de locomotief een naam: 'Nestor'. De
locomotieven werden in de periode 1924-1935 buiten dienst gesteld.
Stoomlocomotief HSM 89 als Railmonument
De HSM 89 'Nestor' werd terug gebracht in de staat waarin ze in
1880 in dienst werd gesteld en bleef bewaard voor het Nederlands
Spoorwegmuseum.
De locomotief is een typisch voorbeeld van een locomotief naar
het ontwerp van de firma Borsig. Als een van de beide grote spoorwegmaatschappijen in ons land zette de HSM, en later de NS, deze locomotieven gedurende
lange tijd in geheel Nederland in.