Stoomlocomotief 26 van de Limburgsche
Tramweg-Maatschappij was voor die tijd een echt technisch hoogstandje.
Ontworpen door ir. D. Verhoop, behoort deze locomotief tot de modernste
stoomtram-locomotieven die in ons land hebben gereden. Groot, zwaar
en snel en tegelijkertijd zuinig met brandstof. De LTM 26 is de
enig overgebleven Verhoop-locomotief.
Tussen 1922 en 1925 schafte de Limburgsche Tramweg-Maatschappij
(de LTM) vijftien locomotieven aan voor de dienst op haar nieuwe
tramlijnen Maastricht-Vaals en Sittard-Roermond. Stoomlocomotief
26 was er één van. Ontworpen door ir Verhoop, behoort
deze locomotief tot de modernste tramlocomotieven die in Nederland
hebben gereden. Voor een tram zijn ze ongekend groot, zwaar en snel.
Veel plezier heeft de LTM niet van deze locomotieven gehad. De aanleg
van de Limburgse tramlijnen kwam voornamelijk voort uit politieke
overwegingen en het vervoer bleef ver achter bij de verwachtingen.
Autobus en vrachtwagen deden het beter en goedkoper en eind jaren
’30 werden de tramlijnen al weer opgeheven.
Stoomlocomotief LTM 26 is een representant van de derde generatie
stoomtramlocomotieven in ons land, locomotieven die na 1910 in gebruik
werden genomen. En het is een bijzondere representant. Trambedrijven
kregen in de loop van de tijd steeds meer behoefte aan locomotieven
die sterk en snel waren en tegelijkertijd zuinig met hun brandstof.
Ir. Verhoop ontwikkelde daartoe een locomotieftype met allerlei
nieuwigheden; voor die tijd een echt technisch hoogstandje. De locomotieven
van Verhoop reden bij diverse trambedrijven in ons land, waar ze
doorgaans goed voldeden. Van de 87 Verhoop-locomotieven in ons land
is de LTM 26 als enige bewaard gebleven.
Toen de tramlijnen van de LTM werden opgeheven, werden de vrij
nieuwe tramlocomotieven niet gesloopt maar verkocht aan nieuwe werkgevers.
Hier begonnen de locomotieven een tweede leven; locomotief 26 kwam
in Duitsland terecht.
Stoolocomotief LTM 26 als Railmonument
De voormalige LTM-locomotief werd in Duitsland begin jaren 1970
door medewerkers van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik teruggevonden
en weer naar Nederland overgebracht. De locomotief heeft sinds die
tijd veel werk bij het Museum verricht, niet in de laatste plaats
vanwege de goede technische kwaliteiten van het Verhoop-ontwerp.
In 2001 werd een restauratieproces afgerond, waarin de locomotief
geheel in de oorspronkelijke Limburgse staat is teruggebracht.Als enig overgebleven locomotief volgens het onterp van
Verhoop kreeg dit object de A-status in het Nationaal Register Railmonumenten.