Stoomlocomotief O&K met het
fabrieksnummer 12788 is een van de zwaarste 'aannemers-locomotieven',
die in Nederland dienst hebben gedaan. Deze locomotieven reden op
zogenaamd verplaatsbaar smalspoor. Dit spoor kon afhankelijk van
de werkzaam-heden eenvoudig worden opgepakt en ergens anders neergelegd.
De sterke locomotief was vanaf 1936 in gebruik als aannemerslocomotief.
Klein en licht uitgevoerd spoor, dat eenvoudig kon worden verplaatst
was buitengewoon handig voor bijvoorbeeld aannemers. De uitvinder
ervan was de Fransman Decauville. De belangrijkste leverancier van
het lichte smalspoor en de bijbehorende locomotieven in Nederland
was echter een Duitse firma. In dat land was de industrie enorm
in opkomst en was het de firma Orenstein&Koppel die ermee aan
de gang ging. De firma leverde uiteindelijk ruim 300 stoomlocomotieven
aan Nederlandse bedrijven, voornamelijk smalspoorlocomotieven.
Het vermogen van de smalspoorlocomotieven varieerde enorm: van
circa 20 voor kleine loc's tot 220 pk voor de hele grote. De laatste
categorie rekenen we tot de zwaarste onder het lichte spoor. Terwijl
voor het lichtere spoor een spoorwijdte van 700 millimeter gangbaar
was, reden de zware loc's op spoor van 900 mm breed. Locomotief
O&K 12788 behoorde tot deze zware categorie. Ze werd in 1936
geleverd aan aannemer J.P. Broekhoven te Nijmegen, die de loc voor
het grondverzet bij grote water- en wegenbouwkundige projecten gebruikte.
Stoomlocomotief O&K 12788 als Railmonument
Na haar actieve leven werd de loc bij de firma Broekhoven op het
terrein als monument opgesteld. In 1988 verhuisde ze naar de collectie van de Stichting Nationaal
Smalspoor (Stoomtrein Katwijk - Leiden) te Valkenburg (ZH).
Als grootste aannemerslocomotief
die in ons land heeft rondgereden, verwierf het object de A-status
in het Nationaal Register Railmonumenten.