>> meer afbeelding

Stoomlocomotief O&K met het fabrieksnummer 12788 is een van de zwaarste 'aannemers-locomotieven', die in Nederland dienst hebben gedaan. Deze locomotieven reden op zogenaamd verplaatsbaar smalspoor. Dit spoor kon afhankelijk van de werkzaam-heden eenvoudig worden opgepakt en ergens anders neergelegd. De sterke locomotief was vanaf 1936 in gebruik als aannemerslocomotief.

Huidige eigendom: Stichting Nationaal Smalspoor


Object

Stoomlocomotief O&K fabnr 12788

Gebruiker

J.P. Broekhoven

In bedrijf

1936 - jaren 1950

Railcategorie

Industriespoor

Nadere typering

Zware aannemerslocomotief

Klein en licht uitgevoerd spoor, dat eenvoudig kon worden verplaatst was buitengewoon handig voor bijvoorbeeld aannemers. De uitvinder ervan was de Fransman Decauville. De belangrijkste leverancier van het lichte smalspoor en de bijbehorende locomotieven in Nederland was echter een Duitse firma. In dat land was de industrie enorm in opkomst en was het de firma Orenstein&Koppel die ermee aan de gang ging. De firma leverde uiteindelijk ruim 300 stoomlocomotieven aan Nederlandse bedrijven, voornamelijk smalspoorlocomotieven.

Het vermogen van de smalspoorlocomotieven varieerde enorm: van circa 20 voor kleine loc's tot 220 pk voor de hele grote. De laatste categorie rekenen we tot de zwaarste onder het lichte spoor. Terwijl voor het lichtere spoor een spoorwijdte van 700 millimeter gangbaar was, reden de zware loc's op spoor van 900 mm breed. Locomotief O&K 12788 behoorde tot deze zware categorie. Ze werd in 1936 geleverd aan aannemer J.P. Broekhoven te Nijmegen, die de loc voor het grondverzet bij grote water- en wegenbouwkundige projecten gebruikte.

Stoomlocomotief O&K 12788 als Railmonument

Na haar actieve leven werd de loc bij de firma Broekhoven op het terrein als monument opgesteld. In 1988 verhuisde ze naar de collectie van de Stichting Nationaal Smalspoor (Stoomtrein Katwijk - Leiden) te Valkenburg (ZH).
Als grootste aannemerslocomotief die in ons land heeft rondgereden, verwierf het object de A-status in het Nationaal Register Railmonumenten.