Diesellocomotief
NS 2203 behoort tot de eerste belangrijke serie diesellocomotieven
die in ons land in gebruik genomen werd. In totaal hebben 150 exemplaren
in de tweede helft van de twintigste eeuw het merendeel van het
goederenvervoer bij de spoorwegen in Nederland verzorgd.
Als gevolg van de Tweede Wereldoorlog moesten de Nederlandse Spoorwegen
investeren in nieuwe locomotieven. Ze kochten niet alleen elektrische
locomotieven, maar ook diesellocomotieven.
Begin jaren vijftig namen
de Nederlandsche Spoorwegen onder leiding van directeur F.Q. den Hollander het besluit om het bedrijf drastisch te moderniseren en alle resterende stoomlocomotieven
te vervangen door diesellocomotieven: in korte tijd werden er enkele
honderden van aangeschaft.
De eerste serie diesellocomotieven
werd deels door de Nederlandse Spoorwegen zelf betaald, deels met
gelden uit het Marshallplan (het hulpverleningsplan van de Amerikaanse
regering om de West-Europese naoorlogse economie weer op te bouwen).
Ze werden niet alleen met Amerikaans geld gefinancierd, maar ook
naar voorbeeld van een Amerikaans ontwerp uitgevoerd. Er werden
in korte tijd 150 locomotieven van dit type gebouwd in Nederland
(bij Allan) en in Frankrijk. Dit werd de locomotiefserie 2200/2300.
De locomotieven behoorden wel tot de breedst inzetbare van de Nederlandse
Spoorwegen. In het begin reden ze ook reizigerstreinen; in latere
jaren reden ze die alleen nog in de spits op lijnen die niet elektrisch
waren. Maar bekend werden de locomotieven vooral door het betere
goederen-werk, waarbij soms vier van deze locomotieven zware erts-
en cokestreinen voor de Hoogovens trekken. Tenslotte waren de locomotieven
ook onmisbaar voor het trekken van meer dagelijkse goedenrentreinen
en het vele rangeerwerk op emplacementen en bedrijfsaansluitingen.
Enkele locomotieven bleven tot in de eerste jaren van het nieuwe
millennium in gebruik, onder andere bij de nieuwe spooraannemers.
Diesellocomotief 2203 als Railmonument
Enkele exemplaren van de serie 2200 zijn behoed voor de sloop,
waaronder locomotief NS 2203, die samen met enkele soortgenoten,
door de Veluwsche Stoomtrein-Maatschappij werd verworven.
De locomotief is met een A-status ingeschreven in het Nationaal
Register Railmonumenten.
Diesellocomotief NS 2203 representeert namelijk een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, namelijk de aanschaf van grote series diesel-elektriche locomotieven ter vervanging van stoomlocomotieven in de goederentreindiensten. Diesellocomotief NS 2203 representeert bovendien eem beeldbepalende serie in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, te weten de serie 2200/2300, waarvan 150 exemplaren gedurende tientallen jaren dienst deden in geheel Nederland.
Als oudst bewaard gebleven exemplaar van de serie 2200/2300 heeft locomotief NS 2203 een A-status gekregen.