Diesellocomotief 10 van de firma
Strijland te Uithoorn werd vervaardigd door de firma Ducroo &
Brauns, een bekende Nederlandse fabriek van industrieel smalpoormaterieel.
Zoals vaker bij locomotieven van deze fabriek werd de motor geleverd
door firma Kromhout te Amsterdam.
Al in het begin van de twintigste eeuw verschenen bij het industriespoor
de eerste locomotieven met een verbrandingsmotor.
In tegenstelling tot de hoofdspoorwegen, waar de stoomlocomotief
nog vele jaren zou heersen, ontdekte men vooral bij het lichte smalspoor
al snel de voordelen van deze motorlocomotieven. Ze konden door
ongeschoold personeel worden gereden en waren bovendien stukken
goedkoper in het gebruik dan stoomlocomotieven.
Bij het industrieel smalspoor werd de baan vaak niet al te secuur
neergelegd. Om de locomotieven toch zo goed mogelijk in de rails
te houden, werden ze meestal uitgevoerd met slechts twee assen.
Een van de Nederlandse locomotieffabrieken was de firma Ducroo
& Brauns in Amsterdam en Weesp. Tussen 1922 en 1963 werden bij
het bedrijf ongeveer 400 locomotieven gebouwd, waarvan de meeste
bestemd waren voor gebruik in de industrie. Het waren zowel stoom-
als diesellocomotieven. Diesellocomotief Strijland 10 werd in 1939
gebouwd door de vestiging van Ducroo & Brauns in Amsterdam,
met het fabnrieksnummer 327. De motor voor de locomotief werd geleverd
door de bekende motorenfabriek Kromhout in Amsterdam, in die tijd
een buurman van Du Croo & Brauns. Tot ongeveer 1970 was de locomotief
is gebruik bij aannemersbedrijf Strijland in Uithoorn, die de locomotief
op diverse bouwkundige werken gebruikte voor voor de aan- en afvoer
van bouwmaterialen.
Diesellocomotief Strijland 10 als Railmonument
De locomotief werd na 1970 opgenomen in de collectie van de Stichting Nationaal
Smalspoor (Stoomtrein Katwijk - Leiden) te Valkenburg (ZH) en daar dienstvaardig gerestaureerd.
Als product van twee legendarische Nederlandse fabrieken van transportmiddelen
is dit object een atrractief onderdeel binnen de collectie van het
museum.