>> meer afbeelding

Dieselmotorrijtuig NS DE41 is de eerste dieseltrein die na de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd voor het vervoer van reizigers. Na dit exemplaar volgden nog tientallen die de nog rijdende stoomtreinen vervingen op de minder drukke spoorlijnen in ons land.

Huidige eigendom: Het Spoorwegmuseum


Object

Dieselmotorrijtuig DE41

Gebruiker

Nederlandse Spoorwegen (NS)

In bedrijf

1953-1990

Railcategorie

Lokaalspoor, hoofdspoor

Type / serie

Blauwe Engel / 21-50

In de jaren '30 werd een nieuw vervoermiddel populair: de auto. Voor veel mensen bleek de auto, en dan met name de autobus en de vrachtwagen, steeds vaker een goed alternatief voor het lokaalspoor. Dit leidde er toe dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) veel lokaalspoorlijnen sloot, in ieder geval voor het personenvervoer. Ook op wat meer afgelegen hoofdspoorlijnen verdween veel personen-vervoer, waarmee deze veelal het karater van een lokaalspoorlijn kregen.

Ondanks de concurrentie van de auto verliep de modernisering van het spoorbedrijf in snel tempo. In 1953 en 1954 werden 30 motorrijtuigen en 45 treinstellen gebouwd door de firma Allan in Rotterdam om de nog rijdende stoomtreinen van de NS op hoofdlijnen met een lokaal karakter te vervangen. De exploitatie werd door deze modernisering veel goedkoper. De techniek en de vormgeving van de nieuwe dieseltreinen was gebaseerd op die van de dieselelektrische treinstellen als de NS 27 uit de jaren 1930.

Rond 1980 werd een aantal treinstellen gemoderniseerd. Deze bleven tot circa 2000 in gebruik. De motorrijtuigen werden niet verbouwd en verdwenen rond 1990 van het spoor.

Dieselmotorrijtuig NS DE 41 als Railmonument

Het eerste rijtuig werd gered door de stichting Stibans en is nu te zien in het Nederlands Spoorwegmuseum. Dieselmotorrijtuig NS DE41 is het oudste voorbeeld voor het nieuwe materieel dat werd ingezet om de stoomtractie op hoofdspoorlijnen met een lokaal karakter te vervangen.