>> meer afbeelding

In de jaren '20 ontstond er in de grote steden behoefte aan nieuw materieel, In Den Haag kwam de serie 800, die als eerste op de "sneltramlijn" 11 naar Scheveningen kwam te rijden.

Huidige eigendom:
Haags Openbaar Vervoermuseum

 


Object

Elektrisch motorrijtuig 816

Gebruiker

Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM)

In bedrijf

1927-1965

Railcategorie

Lokale tram

Type / serie

Stadstram; serie 800

De groei van de stad Den Haag leidde, net als in Rotterdam en Amsterdam, tot een aantal uitbreidingsplannen voor het tramwegennet in 1927. Sinds de invoering van de elektrische trams in 1904 was het inwonertal van de stad verdubbeld. Ook hier was behoefte aan nieuwe lijnen en moderner materieel.

De eerste nieuwe trams werden gebouwd voor lijn 11 en vervingen de stoomtram die tot dan toe tussen Den Haag en Scheveningen had gereden. Den Haag en Scheveningen waren in de loop der jaren aan elkaar gegroeid en de tram kreeg hier nu echt het karakter van een stadstram.

Niet alleen de tramlijn en het materieel werden werden vernieuwd, maar ook de exploitatiewijze kreeg een modern en karakter. Voortaan zou de tram op iedere halte slechts kort stoppen - tot ongenoegen van de wat tragere passagier. Zo kon de rit in 20 minuten gereden worden. Voor de tramlijn werden vanaf 1927 dertig fraaie en bijzonder snelle motorrijtuigen (de serie 800) en twintig aanhangwagens gebouwd, waaronder motorrijtuig 816. Bijzonder waren de twee een-assige trucks, waarop de trams reden, die onder de wagenbak konden draaien, waardoor ze makkelijker door bochten gingen.
Omdat deze tramlijn geheel op eigen baan lag, gaat de Haagse lijn 11 wel door voor de eerste "sneltramlijn" in ons land.

In 1965 verdween na bijna 38 jaren de befaamde serie 800 uit het Haagse stadsbeeld. Trams van Amerikaans ontwerp (de PCC-cars) gingen nu het stadsbeeld bepalen.

De serie 800 als Railmonument

Van de serie 800 zijn meer exemplaren bewaard gebleven. Elektrisch motorrijtuig 810 werd opgenomen in de collectie van het Haags Openbaar Vervoermuseum. Als oudste exemplaar van deze serie kreeg dit object de A-status in het Nationaal Register Railmonumenten.