Object |
Elektrisch
motorrijtuig C9002 |
Gebruiker |
Nederlandsche Spoorwegen |
In
bedrijf |
1924-1981 |
Railcategorie |
Hoofdspoor |
Type
/ serie |
Blokkendoos |
In 1908 ging de eerste elektrische
trein rijden in Nederland op een nieuwe spoorwegverbinding tussen
Rotterdam, Den Haag en Scheveningen. Pas na samenwerking van de
verschillende spoorwegmaatschappijen in de "Nederlandsche Spoorwegen"
in de jaren 1920 kwam het bestaande spoorwegnet voor elektrificatie
aan de beurt. Deze ontwikkeling luidde het einde in de het tijdperk
van de stoomlocomotief.
In 1924 werd als eerste het traject Den Haag-Leiden geëlektrificeerd.
Vooruitlopend op de toekomst bestelden de NS toen ook al een groot
aantal personenrijtuigen voor geëlektrificeerde trajecten.
Deze rijtuigen waren op een erg hoekige manier geklonken en kregen
al snel de bijnaam 'Blokkendoos'.
Toen de belangrijkste spoorlijnen in het westen van het land geschikt
waren gemaakt voor de elektrische trein, reden deze rijtuigen in
dit hele gebied rond. Uiteindelijk deden ze door het hele land dienst.
De laatste 'Blokkendozen' deden dienst als personenrijtuig of werkmaterieel
tot in de jaren 1970.
Elektrisch motorrijtuig NS C9002 bleef tot 1981 in gebruik om machinisten
op te leiden.
Elektrisch motorrijtuig C9002 als Railmonument
Een werkgroep in de spoorwegwerkplaats te Haarlem heeft na die
tijd het rijtuig in de oorspronkelijke toestand gerestaureerd en
af en toe komt het in actie op de Nederlandse spoorlijnen.
Het motorrijtuig vertegenwoordigt een belangrijke ontwikkeling in
het Nederlandse railvervoer. Het is één van de eerste
elektrische rijtuigen die in dienst kwam bij het begin van de grootschalige
elektrificatie van het Nederlandse spoorwegnet in de jaren 1920.
Het rijtuig verkeeg de A-stasua in het Nationaal Register Railmomonumenten.
|