Goederenwagen E129 van de Staatsspoorwegen
werd in 1916 gebouwd voor het vervoer van goederen die snel ter
bestemde plaatse moesten zijn. Deze zogenaamde 'ijlgoedwagen' reed
vanwege de snelheid altijd mee in reizigerstreinen in plaats van
in aparte goederentreinen. Tot 1974 was de wagen in gebruik en werd
daarna als museumstuk bewaard.
Het vervoeren van goederen was meestal niet zo'n haastklus en vond
meestal plaats met behulp van aparte goederentreinen. Soms was haast
echter wel geboden, bij voorbeeld als de waar bederfelijk was. Voor
dergelijke vrachten werden aparte goederenwagens gebruikt die mee
reden als onderdeel van de snellere reizigerstreinen.
Vanaf 1915 stelde de Staatsspoorwegen voor zijn grote spoorwegnet
een serie van vijftig goederenwagens in dienst, die speciaal waren
gebouwd voor het vervoer van 'ijlgoederen', zoals die toen genoemd
werden. De wagens werden volgens een vast schema ingezet in reizigerstreinen
en op deze manier konden de 'ijlgoederen' alle delen van het land
snel en eenvoudig bereiken.
De firma Werkspoor in Amsterdam leverde in 1916 wagen E129 af.
Na het vervoer van de 'ijlgoederen' bij zowel de Staatsspoorwegen
als de Nederlandsche Spoorwegen (NS), werd de wagen gebruikt in
de ongevallentrein van de NS.
IJlgoederenwagen SS E129 als Railmonument
In 1974 werd de wagen opgenomen in de collectie van de Museum Buurtspoorweg
te Haaksbergen en is na restauratie in 1996 regelmatig op de lokaalspoorweg
tussen Haaksbergen en Boekelo te bewonderen.