>> meer afbeelding

Personenrijtuig NS C290 is een standaardtype rijtuig dat op de Nederlandse lokaalspoorwegen in gebruik was: kort, op twee vaste assen en met open balkons aan de uiteinden. Het rijtuig werd gebouwd voor werkliedenvervoer bij de Limburgse Staatsmijnen en kwam later terecht op lokaalspoorlijnen in Gelderland en Overijssel.

Huidige eigendom: Museumstoomtram Hoorn-Medemblik

 


Object

Personenrijtuig C290

Gebruiker

Nederlandsche Spoorwegen (NS)

In bedrijf

1917-1968

Railcategorie

Lokaalspoor

Type / serie

Lokaalspoorrijtuig

Voor de lokaalspoorwegen in ons land werd meestal gekozen voor korte rijtuigen op twee vaste assen. Een eenvoudige constructie die zeer geschikt voor de bochtige trajecten van de lokale spoorlijnen van ons land.

In de jaren 1910 werd voor de Staatsspoorwegen een dergelijke serie rijtuigen gebouwd door de firma Werkspoor in Amsterdam. Ze kwamen in gebruik voor het vervoer van werklieden op de lijnen van de Staatsmijnen in Limburg. De werklieden hoefden niet op veel luxe te rekenen op weg naar hun werk: de rijtuigen waren van binnen zeer Spartaans uitgerust met slechts vier banken over de gehele lengterichting van de wagen, twee tegen de raamkant en twee ruggelings in het midden. Bovendien hadden de rijtuigen erg kleine raampjes: bepaald nièt comfortabel.

Na het werk in Limburg werden de wagens gebruikt op de lokaalspoorlijnen in Gelderland en Overijssel. Het gebrek aan comfort leidde ertoe dat de wagens al snel alleen nog werden gebruikt bij de begeleiding van werkzaamheden die de spoorwegen moesten verrichten, bijvoorbeeld bij onderhoud aan de bovenleidingen.

Rijtuig C290 als Railmonument

In 1968 werd het rijtuig overgedragen aan de pas opgerichte Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Hier werd de wagen in 2000 geheel gerestaureerd, met uitzondering van het interieur. Het rijtuig is het enige twee-assige lokaalspoorrijtuig dat bewaard is gebleven.