Stoomlocomotief 107 behoorde tot
de laatste locomotieven die in dienst werden gesteld door de Nederlandsche
Rhijnspoorweg-Maatschappij. Deze nieuwe generatie echte sneltreinlocomotieven
werd in 1889 in gebruik genomen. Van het succesvolle type werden
59 exemplaren gebouwd. Verschillende latere types locomotief werden
van dit type afgeleid.
Mede door de inspanningen van Koning Willem
I kwamen vanaf 1843 spoorwegverbindingen tot stand vanaf Amsterdam
en Rotterdam, naar Utrecht en Arnhem. De oprichting van het tweede
spoorwegbedrijf in ons land, de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij
(NRS) was hiermee een feit en de verbinding naar Duitsland liet
niet lang op zich wachten. Na deze eerste ontwikkelingsperiode van
de spoorwegen in Nederland, nam niet alleen de intensiteit van het
vervoer toe, maar ook de vraag naar hogere snelheden. De NRS had
al eerder het voortouw genomen in de bouw van een nieuw type stoomlocomotief
en ook nu kwam ze met een moderne en grotere locomotief op de proppen.
Net als alle eerdere locomotieven waren ook
deze loc's een voorbeeld van Engelse
bouwwijze. De nieuwe zwaardere locomotieven werden ze met meer
wielen uitgerust. Opvallend was het draaistel met twee wielstellen
voor, waardoor de rijeigenschappen bij de toegenomen snelheden in
bochten sterk verbeterden. Eigenlijk kan worden gesteld dat hiermee
één van de eerste echte sneltreinlocomotieven in ons land hun intrede
deden. De NRS stelden de serie van negen locomotieven in 1889 in
dienst. Al een jaar later eindigde de exploitatie door de NRS en
werden de locomotieven en spoorlijnen onder HSM en SS verdeeld.
De HSM was zo te spreken over de locomotieven dat ze er nog 50 liet
bouwen.
De laatste locomotief uit de serie werd in 1949 buiten dienst gesteld.
Stoomlocomotief NRS 107 als Railmonument
Deze locomotief bleef bewaard en
te zien in het Nederlands Spoorwegmuseum. Daar is zij weer zoveel
mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke uitvoering van de NRS, inclusief de bruine
kleurstelling.
Locomotief NRS 107 is met een A-status ingeschreven in het Nationaal
Register Railmonumenten.
Het is de enige bewaard gebleven locomotief van Nederlandsche Rijnspoorweg-Maatschappij
en representeert bovendien de Engelse invloed op de locomotiefbouw
voor de NRS en tevens bij de veel groter Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
(HSM). Deze invloed heeft nog zeer lang doorgewerkt in de bouw van
Nederlandse locomotieven.