>> meer afbeelding

Stoomlocomotief 107 behoorde tot de laatste locomotieven die in dienst werden gesteld door de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij. Deze nieuwe generatie echte sneltreinlocomotieven werd in 1889 in gebruik genomen. Van het succesvolle type werden 59 exemplaren gebouwd. Verschillende latere types locomotief werden van dit type afgeleid.

Huidge eigendom:
Het Spoorwegmuseum


Object

Stoomlocomotief 107

Gebruiker

Nederlandsche Rhijn Spoorweg-Maatschappij (NRS)

In bedrijf

1889-1945

Railcategorie

Hoofdspoor

Type / serie

Sneltreinlocomotief, bijnaam 'Rijnboog'

Mede door de inspanningen van Koning Willem I kwamen vanaf 1843 spoorwegverbindingen tot stand vanaf Amsterdam en Rotterdam, naar Utrecht en Arnhem. De oprichting van het tweede spoorwegbedrijf in ons land, de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) was hiermee een feit en de verbinding naar Duitsland liet niet lang op zich wachten. Na deze eerste ontwikkelingsperiode van de spoorwegen in Nederland, nam niet alleen de intensiteit van het vervoer toe, maar ook de vraag naar hogere snelheden. De NRS had al eerder het voortouw genomen in de bouw van een nieuw type stoomlocomotief en ook nu kwam ze met een moderne en grotere locomotief op de proppen.

 

Net als alle eerdere locomotieven waren ook deze loc's een voorbeeld van Engelse bouwwijze. De nieuwe zwaardere locomotieven werden ze met meer wielen uitgerust. Opvallend was het draaistel met twee wielstellen voor, waardoor de rijeigenschappen bij de toegenomen snelheden in bochten sterk verbeterden. Eigenlijk kan worden gesteld dat hiermee één van de eerste echte sneltreinlocomotieven in ons land hun intrede deden. De NRS stelden de serie van negen locomotieven in 1889 in dienst. Al een jaar later eindigde de exploitatie door de NRS en werden de locomotieven en spoorlijnen onder HSM en SS verdeeld. De HSM was zo te spreken over de locomotieven dat ze er nog 50 liet bouwen.
De laatste locomotief uit de serie werd in 1949 buiten dienst gesteld.

Stoomlocomotief NRS 107 als Railmonument

Deze locomotief bleef bewaard en te zien in het Nederlands Spoorwegmuseum. Daar is zij weer zoveel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke uitvoering van de NRS, inclusief de bruine kleurstelling.

Locomotief NRS 107 is met een A-status ingeschreven in het Nationaal Register Railmonumenten.
Het is de enige bewaard gebleven locomotief van Nederlandsche Rijnspoorweg-Maatschappij en representeert bovendien de Engelse invloed op de locomotiefbouw voor de NRS en tevens bij de veel groter Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM). Deze invloed heeft nog zeer lang doorgewerkt in de bouw van Nederlandse locomotieven.