>> meer afbeelding

Het type stoomlocomotief NS 6317 werd gebouwd in een serie van 22 voor het vervoer van zware treinen met steenkool, vanuit Zuid-Limburg naar andere delen van het land. Vanaf 1930 verschenen deze grote en sterke locomotieven op de Nederlandse rails. Ze deden daar dienst tot men niet langer op basis van stoom reed bij de Nederlandse Spoorwegen.

Huidige eigendom: Het Spoorwegmuseum


Object

Stoomlocomotief 6317

Gebruik

Nederlandsche Spoorwegen (NS)

In bedrijf

1931-1958

Railcategorie

Hoofdspoor

Type / serie

Tenderlocomotief - serie NS 6300

Het zware kolenvervoer vanuit Zuid-Limburg naar de rest van Nederland -vooral het westen- stelde steeds zwaardere eisen aan de kracht van de locomotieven die de treinen moesten vervoeren. De Nederlandsche Spoorwegen besloten tot de bouw van 22 grote locomotieven, speciaal bedoeld voor deze transporten. Het ontwerp werd gebaseerd op de nieuwste sneltreinlocomotieven. In 1930 en 1931 werden ze door twee Duitse fabrieken geleverd. Het zouden de laatste stoomlocomotieven worden die voor de spoorwegen in ons land ontworpen en gebouwd werden.

Het was hard werken op deze grote locomotief. Zeker als er een zware kolentrein werd vervoerd, moest er hard en veel gestookt worden om de locomotief onder voldoende stoomdruk te houden. Bij veel locomotiefstokers stonden de locomotieven dan ook bekend onder de bijnaam 'Beul'. Ondanks het zware werk dat ze verrichtten, was de afstand die ze daarbij moesten afleggen eigenlijk maar relatief kort. Het waren dan ook locomotieven waarbij de voorraden water en kolen op de locomotief werden meegenomen en niet in een aparte tender. Dit soort locomotieven werden tenderlocomotieven genoemd. Dit type behoorde tot de zwaarste in Europa, voorzien van acht assen, waarvan er vier waren aangedreven.

De locomotieven bleven tot in de jaren 1950 de kolen vervoeren. Toen NS de stoomlocomotieven afschaften, verdwenen ook de locomotieven van dit bijzondere type van het spoor.

Stoomlocomotief NS 6317 als Railmonument

Locomotief 6317 wordt bewaard in het Nederlands Spoorwegmuseum. Niet alleen representeert dit object de de ontwikkeling van locomotieven specifiek gebouwd voor het zware kolenvervoer, maar meer in het algemeen de grotere tenderlocomotieven die in Nederland dienst hebben gedaan. Het object heeft een A-status in het Nationaal Register Railmonumenten.