Het type stoomlocomotief NS
6317 werd gebouwd in een serie van 22 voor het vervoer van zware
treinen met steenkool, vanuit Zuid-Limburg naar andere delen van
het land. Vanaf 1930 verschenen deze grote en sterke locomotieven
op de Nederlandse rails. Ze deden daar dienst tot men niet langer
op basis van stoom reed bij de Nederlandse Spoorwegen.
Het zware kolenvervoer vanuit Zuid-Limburg naar de rest van Nederland
-vooral het westen- stelde steeds zwaardere eisen aan de kracht
van de locomotieven die de treinen moesten vervoeren. De Nederlandsche
Spoorwegen besloten tot de bouw van 22 grote locomotieven, speciaal
bedoeld voor deze transporten. Het ontwerp werd gebaseerd op de
nieuwste sneltreinlocomotieven. In 1930 en 1931 werden ze door twee
Duitse fabrieken geleverd. Het zouden de laatste stoomlocomotieven
worden die voor de spoorwegen in ons land ontworpen en gebouwd werden.
Het was hard werken op deze grote locomotief. Zeker als er een
zware kolentrein werd vervoerd, moest er hard en veel gestookt worden
om de locomotief onder voldoende stoomdruk te houden. Bij veel locomotiefstokers
stonden de locomotieven dan ook bekend onder de bijnaam 'Beul'.
Ondanks het zware werk dat ze verrichtten, was de afstand die ze
daarbij moesten afleggen eigenlijk maar relatief kort. Het waren
dan ook locomotieven waarbij de voorraden water en kolen op de locomotief
werden meegenomen en niet in een aparte tender. Dit soort locomotieven
werden tenderlocomotieven genoemd. Dit type behoorde tot de zwaarste
in Europa, voorzien van acht assen, waarvan er vier waren aangedreven.
De locomotieven bleven tot in de jaren 1950 de kolen vervoeren.
Toen NS de stoomlocomotieven afschaften, verdwenen ook de locomotieven
van dit bijzondere type van het spoor.
Stoomlocomotief NS 6317 als Railmonument
Locomotief 6317 wordt bewaard in het Nederlands Spoorwegmuseum.
Niet alleen representeert dit object de de ontwikkeling van locomotieven
specifiek gebouwd voor het zware kolenvervoer, maar meer in het
algemeen de grotere tenderlocomotieven die in Nederland dienst hebben
gedaan. Het object heeft een A-status in het Nationaal Register
Railmonumenten.