Stoomlocomotief
6326 is een zogenaamde 'vuurloze' stoom-locomotief. De ketel werd
gevuld met stoom uit een andere ketel, zodat geen vuur nodig was
om het ketelwater te verhitten. Voor brandgevaarlijke fabrieksterreinen
was dit een ideale oplossing. Locomotief 6326 werd dan ook gebruikt
bij twee firma's waar olieproducten werden vervaardigd. Er hebben
in Nederland een aantal van dergelijke vuurloze locomotieven dienst
gedaan. Locomotief 6326 is daarvan het enige overgebleven exemplaar.
In
de Nederlandse industrie werd veel gebruik gemaakt van het spoor.
Bij bepaalde soorten industrie bestond vrij veel brandgevaar, zoals
bijvoorbeeld bij de chemische en textielindustrie. Het gebruik van
een locomotief waarop gestookt werd, was bij die bedrijven niet
zonder risico. Vanaf 1911 kwam voor dit probleem een oplossing:
er deed zich in ons land op de industriespoorwegen een nieuw type
locomotief haar intrede, de vuurloze locomotief. Het bijzondere
van deze stoomlocomotief was de afwezigheid van het vuur in de vuurkist
om het ketelwater te verhitten, zoals bij een normale
stoomlocomotief het geval zou zijn. De stoom werd door een andere
ketel geleverd. Het gevaar van dat er brand ontstond in de omgeving
door vonken uit de locomotief was er zodoende niet meer! In Nederland
kwamen een aantal van deze locomotieven in gebruik, waaronder locomotief
6326.
Locomotief
6326 werd in 1913 gebouwd door een bekende bouwer van industrielocomotieven:
Orenstein & Koppel (O&K) in Duitsland. De locomotief werd
gebruikt voor het rangeren van wagens op het terrein van de margarinefabriek
Jurgens in Oss. Bij dit bedrijf, waar veel brandbaar olie en vet aanwezig
was, kwam de locomotief prima van pas. Na de werkzaamheden in Oss
verhuisde de locomotief in 1929 naar verenigde oliefabrieken in
Zwijndrecht waar ze tot 1975 verbleef.
Locomotief
6326 als Railmonument
Na
het werkzame leven 'in de olie' kwam de 6326 terecht bij de Stoomtrein
Goes-Borsele, die haar enkele jaren later overdroeg aan de Stoom
Stichting Nederland te Rotterdam. Daar is de locomotief geheel gerestaureerd.
Zo af en toe wordt ze van stal gehaald. Dankzij een hoeveelheid
stoom uit een van de grote locomotieven van de Stichting in Rotterdam
kan zij dan enkele uren rijden. Locomotief 6326 is de enig overgebleven
vuurloze stoomlocomotief in ons land en heeft een A-status in het
Nationaal Register Railmonumenten.