>> meer afbeelding

Stoomlocomotief 6326 is een zogenaamde 'vuurloze' stoom-locomotief. De ketel werd gevuld met stoom uit een andere ketel, zodat geen vuur nodig was om het ketelwater te verhitten. Voor brandgevaarlijke fabrieksterreinen was dit een ideale oplossing. Locomotief 6326 werd dan ook gebruikt bij twee firma's waar olieproducten werden vervaardigd. Er hebben in Nederland een aantal van dergelijke vuurloze locomotieven dienst gedaan. Locomotief 6326 is daarvan het enige overgebleven exemplaar.

Huidige eigendom: Stoom Stichting Nederland


Object

Stoomlocomotief 6326

Gebruiker

oa margarinefabriek Jurgens

In bedrijf

1914-1975

Railcategorie

Industriespoor

Type / serie

Vuurloze locomotief

In de Nederlandse industrie werd veel gebruik gemaakt van het spoor. Bij bepaalde soorten industrie bestond vrij veel brandgevaar, zoals bijvoorbeeld bij de chemische en textielindustrie. Het gebruik van een locomotief waarop gestookt werd, was bij die bedrijven niet zonder risico. Vanaf 1911 kwam voor dit probleem een oplossing: er deed zich in ons land op de industriespoorwegen een nieuw type locomotief haar intrede, de vuurloze locomotief. Het bijzondere van deze stoomlocomotief was de afwezigheid van het vuur in de vuurkist om het ketelwater te verhitten, zoals bij een normale stoomlocomotief het geval zou zijn. De stoom werd door een andere ketel geleverd. Het gevaar van dat er brand ontstond in de omgeving door vonken uit de locomotief was er zodoende niet meer! In Nederland kwamen een aantal van deze locomotieven in gebruik, waaronder locomotief 6326.

 

Locomotief 6326 werd in 1913 gebouwd door een bekende bouwer van industrielocomotieven: Orenstein & Koppel (O&K) in Duitsland. De locomotief werd gebruikt voor het rangeren van wagens op het terrein van de margarinefabriek Jurgens in Oss. Bij dit bedrijf, waar veel brandbaar olie en vet aanwezig was, kwam de locomotief prima van pas. Na de werkzaamheden in Oss verhuisde de locomotief in 1929 naar verenigde oliefabrieken in Zwijndrecht waar ze tot 1975 verbleef.

Locomotief 6326 als Railmonument

Na het werkzame leven 'in de olie' kwam de 6326 terecht bij de Stoomtrein Goes-Borsele, die haar enkele jaren later overdroeg aan de Stoom Stichting Nederland te Rotterdam. Daar is de locomotief geheel gerestaureerd. Zo af en toe wordt ze van stal gehaald. Dankzij een hoeveelheid stoom uit een van de grote locomotieven van de Stichting in Rotterdam kan zij dan enkele uren rijden. Locomotief 6326 is de enig overgebleven vuurloze stoomlocomotief in ons land en heeft een A-status in het Nationaal Register Railmonumenten.