>> meer afbeelding

Stoomlocomotief 13 van de Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij werd gebouwd door de locomotievenfabriek 'Backer & Rueb' in Breda. Meer dan tweehonderd tramlocomotieven werden door deze fabriek geproduceerd. Daarmee was het ‘Backertje’, zoals het product van Backer & Rueb werd genoemd, de meest beeldbepalende stoomtramlocomotief in ons land. Locomotief 13 is de enig overgebleven representant van het 'standaardmodel' van Backer & Rueb.

Huidige eigendom: Stichting Nationaal Smalspoor


Object

Stoomlocomotief 13

Gebruiker

Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij (GTM)

In bedrijf

1900-1957

Railcategorie

Interlokale tram

Type / serie

Vierkante tramlocomotief ('Backertje')

Nadat de Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij (GSTM) al eerder enkele soortgelijke locomotieven had aangeschaft, kocht ze in 1900 locomotief 13, die de naam 'Silvolde' kreeg. De locomotief reed decennialang op de tramlijnen in de Achterhoek, tot in de jaren 1930 het personenvervoer werd overgenomen door autobussen. Alleen in en vlak na de Tweede Wereldoorlog kwam de tram nog enkele jaren terug in de passagiersdienst. Delen van het tramnet werden echter nog tot 1957 gebruikt voor goederenvervoer en zo bleef er voor 'loc 13' tot het einde van de 'Gelderse tram' nog volop emplooi. Ze verrichtte vooral de wat lichtere werkzaamheden.

Locomotief 13 is een representant van de tweede generatie stoomtramlocomotieven in ons land. Dergelijke locomotieven werden in gebruik genomen rond 1900 en ze waren zwaarder en sneller dan hun voorgangers.
'Silvolde' werd gebouwd door de locomotievenfabriek 'Backer & Rueb' in Breda. Meer dan tweehonderd tramlocomotieven werden door deze fabriek geproduceerd. Daarmee was het 'Backertje' – zoals het product van Backer & Rueb werd genoemd – de meest beeldbepalende stoomtramlocomotief in ons land. Backertjes werden gebouwd in allerlei uitvoeringen; locomotief 13 is de enig overgebleven representant van het 'standaardmodel'.

Vanwege het 75-jarig bestaan van de tram in de Gelderse Achterhoek in 1956 reed er een speciale jubileumtram, die bestond uit stoomlocomotief 13, een personenrijtuig en een bagagewagen. Dit evenement werd zo’n succes, dat het in 1957 herhaald werd. In dat jaar reed ook de laatste goederentram in de Achterhoek en was het definitief over en uit voor het railvervoer bij de 'Gelderse'.

Stoomlocomotief GTM 13 als Railmonument

Het jubileumstel werd bewaard en na diverse omzwervingen bevindt het zich nu in de collectie van het Nationaal Smalspoormuseum in Valkenburg (ZH). Locomotief 13 heeft het uiterlijk van de Gelderse Tramwegen (GTW), de opvolger van de Geldersche Stoomtramweg-Maatschappij.

Het 'Backertje' was de meest beeldbepalende stoomtramlocomotief in ons land. Locomotief 13 is de enig overgebleven representant van het 'standaardmodel' en kreeg de A-status in het Nationaal Register Railmonumenten.