>> meer afbeelding

Stoomlocomotief 26 van de Limburgsche Tramweg-Maatschappij was voor die tijd een echt technisch hoogstandje. Ontworpen door ir. D. Verhoop, behoort deze locomotief tot de modernste stoomtram-locomotieven die in ons land hebben gereden. Groot, zwaar en snel en tegelijkertijd zuinig met brandstof. De LTM 26 is de enig overgebleven Verhoop-locomotief.

Huidige eigendom: Museumstoomtram Hoorn-Medemblik


Object

Stoomlocomotief 26

Gebruiker

Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM)

In bedrijf

1922-1938

Railcategorie

Interlokale tram

Type / serie

Achterstandlocomotief (ontwerp Verhoop)

Tussen 1922 en 1925 schafte de Limburgsche Tramweg-Maatschappij (de LTM) vijftien locomotieven aan voor de dienst op haar nieuwe tramlijnen Maastricht-Vaals en Sittard-Roermond. Stoomlocomotief 26 was er één van. Ontworpen door ir Verhoop, behoort deze locomotief tot de modernste tramlocomotieven die in Nederland hebben gereden. Voor een tram zijn ze ongekend groot, zwaar en snel.
Veel plezier heeft de LTM niet van deze locomotieven gehad. De aanleg van de Limburgse tramlijnen kwam voornamelijk voort uit politieke overwegingen en het vervoer bleef ver achter bij de verwachtingen. Autobus en vrachtwagen deden het beter en goedkoper en eind jaren ’30 werden de tramlijnen al weer opgeheven.

Stoomlocomotief LTM 26 is een representant van de derde generatie stoomtramlocomotieven in ons land, locomotieven die na 1910 in gebruik werden genomen. En het is een bijzondere representant. Trambedrijven kregen in de loop van de tijd steeds meer behoefte aan locomotieven die sterk en snel waren en tegelijkertijd zuinig met hun brandstof. Ir. Verhoop ontwikkelde daartoe een locomotieftype met allerlei nieuwigheden; voor die tijd een echt technisch hoogstandje. De locomotieven van Verhoop reden bij diverse trambedrijven in ons land, waar ze doorgaans goed voldeden. Van de 87 Verhoop-locomotieven in ons land is de LTM 26 als enige bewaard gebleven.

Toen de tramlijnen van de LTM werden opgeheven, werden de vrij nieuwe tramlocomotieven niet gesloopt maar verkocht aan nieuwe werkgevers. Hier begonnen de locomotieven een tweede leven; locomotief 26 kwam in Duitsland terecht.

Stoolocomotief LTM 26 als Railmonument

De voormalige LTM-locomotief werd in Duitsland begin jaren 1970 door medewerkers van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik teruggevonden en weer naar Nederland overgebracht. De locomotief heeft sinds die tijd veel werk bij het Museum verricht, niet in de laatste plaats vanwege de goede technische kwaliteiten van het Verhoop-ontwerp. In 2001 werd een restauratieproces afgerond, waarin de locomotief geheel in de oorspronkelijke Limburgse staat is teruggebracht. Als enig overgebleven locomotief volgens het onterp van Verhoop kreeg dit object de A-status in het Nationaal Register Railmonumenten.