Aangeschaft in 1881, is stoomlocomotief
2 van de Rijnlandsche Stoomtramweg-Maatschappij de oudst bewaard
gebleven tramlocomotief in ons land. In die tijd waren de locomotieven
nog klein en licht en zo heel veel presteerden ze eigenlijk niet.
Maar vergeleken met de transportmiddelen daarvoor was een stoomtram
sowieso al een hele revolutie!
Stoomlocomotief 2 werd met vijf soortgenoten door de Rijnlandse
Stoomtramweg Maatschappij (RSTM) aangeschaft voor de tramlijn Leiden
- Katwijk aan Zee, die in 1881 werd geopend. Ze is van hetzelfde
model als de locomotieven die in 1879 op de eerste Nederlandse stoomtramlijn
van Den Haag naar Scheveningen reden! Net als deze lijn, was Leiden-Katwijk
vooral belangrijk voor het toerisme, dat eind 19e eeuw
langs de Nederlandse kust tot ontwikkeling kwam. De locomotieven
van de RSTM gingen later naar de Noord-Zuid Hollandse Tramwegmaatschappij
(NZH), waar ze nog tot eind jaren 1920 op de tramlijn Haarlem -
Leiden reden. Daarna werden ze uit de dienst genomen.
Stoomlocomotief 2 van de RSTM behoort tot het oudste type tramlocomotief
in ons land, dat tussen 1880 en 1900 op de Nederlandse interlokale
tramlijnen in dienst werd gesteld. In die tijd waren de locomotieven
nog klein en licht en zo heel veel presteerden ze eigenlijk niet.
Meer dan een paar rijtuigen konden ze niet trekken en snel waren
ze ook al niet: 20 km per uur was het maximum. Een hogere snelheid
stond de wetgeving in die tijd trouwens ook niet toe.
Stoomlocomotief RSTM 2 als Railmonument
Stoomlocomotief RSTM 2 is een echt "oer-museumstuk".
Na haar werkzaam werd in de jaren 1930 besloten deze tramloc van
het eerste type voor het nageslacht te behouden. Sinds 1965 staat
de locomotief opgesteld in het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht,
waar men haar tot op de huidige dag kan bewonderen en waar men zich
ook kan verwonderen over de zeer beperkte omvang van de
machine en de ruimte die het personeel werd gelaten.
Stoomlocomotief 2 van de RSTM is de alleroudste, bewaard gebleven,
tramlocomotief in ons land en representeert de eerste generatie
stoomtramlocomotieven. Het object heeft een A-status in het Nationaal
Register Railmonumenten.